Як гаджети впливають на дитячий мозок?

Тривале «спілкування» з комп’ютером і телефоном погіршує розвиток мовлення у дітей

Про поганий вплив комп’ютерів і телефонів на мозок дитини знають усі. Але як саме діє цифрова техніка? Дослідники спробували це виявити, використовуючи МРТ – в прямому сенсі зазираючи у мозок.

У дослідженні, що було опубліковано в JAMA Pediatrics,  взяли участь 47 здорових дітей 3-5 років. Усі вони пройшли тести для визначення когнітивних здібностей (наприклад, мовлення та основ грамотності) і МРТ. У результаті діти, які проводили за телевізором, телефоном або іншими пристроями більше часу, ніж рекомендує Американська академія педіатрії (від 2 до 5 років – 1 година у присутності батьків), мали гірші показники цілісності (мікроструктурної організації) білої речовини мозку.

Тобто за допомогою МРТ було доведено, що зміни у мозку, викликані надто тривалим перебуванням за гаджетами, навіть можна зафіксувати! Відповідно, у дітей були гірші когнітивні навички та грамотність мовлення. Річ у тім, що біла речовина – це фактична внутрішня комунікаційна сітка мозку, з’єднана нервовими волокнами, що передають сигнали. Цілісність цієї структури показує, як добре розвинуті когнітивні здібності. Особливо чітко це видно за тестами у той період, коли діти вчаться говорити. Когнітивні тести, як і МРТ підтвердили низький рівень грамотності та мовлення у дітей, залежних від гаджетів. Прихильники проводити час не з друзями, а з екраном також мали прояви синдрому дефіциту уваги (СДУ). Водночас є й протилежна думка, що якраз СДУ може стати тією причиною, що змушує дітей довше просиджувати перед екраном.

Читати ще: Підвищення вологості в приміщенні може захистити від грипу

Учені зробили висновок, що «безпечного» віку для початку використання гаджетів поки чітко не встановлено, але до 3 років бажано взагалі їх уникати. Рекомендації щодо часу, проведеного перед монітором, можуть відрізнятися залежно від установи та країни. Наприклад, канадські учені в дослідженні, пов’язаному з когнітивним розвитком дітей, пропонують обов’язково включати в щоденний режим дитини 60 хвилин фізичної активності, 9-11 годин сну та 2 години (або менше) будь-яких розваг (комп’ютер, телефон, планшет, ігри, телевізор).  Тим часом на вчених чекають подальші дослідження для встановлення і розуміння взаємозв’язку між змінами у мозку та користуванням телефоном і комп’ютером. Можливо, це створить основу для чіткіших рекомендацій щодо «дружби» з телефоном.