На думку вчених, діти лише за півгодини здатні виявити основні риси природних мов і навчитися їх використовувати
Учені досі достеменно не знають, як саме виникло 6 тисяч мов у світі. Здавалося, що особливого в тому, щоб створити ідеальну мову з допомогою сучасних інформаційно-технічних засобів? Наприклад, є штучно створений есперанто, яким спілкуються кілька мільйонів людей. Створити «свою» мову намагалися Ісаак Ньютон та Джон Толкін. Дотракійська мова створена спеціально для «Гри престолів», клінгонська – для франшизи «Зоряний шлях». Але ці мови не входять у повсякденний вжиток, не вивчаються в університеті та й налічують усього кілька тисяч слів. Можливо, річ у тім, що вони створені штучно на відміну від 6000 природних.
Учені з Лейпцизького університету та з Інституту еволюційної антропології імені Макса Планка вирішили провести дослід зі створення елементів природної мови. Особливість дослідження у тому, що вони попросили відтворити мовні елементи дітей 4-6 років.
Своє дослідження Мануель Бон, Грегор Качель і Майкл Томаселло опублікували нещодавно у журналі «Наукові записки Національної академії наук». На думку вчених, діти лише за півгодини здатні виявити основні риси природних мов і навчитися їх використовувати.
Читайте ще: Ще три випадки пандемічного свинячого грипу зафіксували в Україні
Дослід полягав у тому, що двоє дітей з різних кімнат спілкувалися через скло. Після того, як вони знаходили спільну мову аудіо-зв’язок прибрали. Шестирічні діти більш вдало вигадували жести спочатку для звичайних понять, а потім і для абстрактних. Чотирирічні легко підхоплювали вигадані жести і використовували їх у подальшому спілкуванні.
Наприклад, дітей попросили передати зміст слова «молоток» – і з цим майже не було проблем. А от коли малюків попросили передати зміст поняття «білий аркуш», почалися складнощі. Аж ось одна дитина вказала на щось біле і зробила жест рукою. Так виникло поняття «білий», зрозуміле обом дітям. А що важливіше – так виникло перше слово нової мови – природної.
Невеликий набір жестів діти формували протягом лише 30 хвилин. Так було доведено, що діти за необхідності можуть швидко створити власну мову. Отже, саме так – через соціальну взаємодію – наші предки винаходили базову мову, а потім потроху розширювали і збагачували її. Відомо, що діти, батьки яких спілкуються різними мовами, з дитинства можуть знати кілька мов на однаковому рівні. Можливо, такі дослідження допоможуть зрозуміти, які саме комунікативні навички допомагають освоювати мови.
У дослідження може бути й інше застосування. Сьогодні у всьому світі активно розвиваються жестові мови. І те, як швидко діти створюють і користуються новими універсальними жестами, справді вражає та спонукає до подальших досліджень.